poniedziałek, 7 października 2013

lista wyrazów i błąd przyjacielem

Znacie to powiedzenie, powtarzane po wielokroć w placówkach montessoriańskich, że błąd jest naszym przyjacielem?
Ano jest, odkryłam na sobie dzisiaj :-)

Starszy synek został dziś w domu, z racji okrutnego kaszlu, i dzięki temu miałam dzień edukacji domowej... z udziałem kaszlącego starszego i przeziębionego non-stop płaczącego młodszego... dzień jakoś przeszedł, ale jak ja się cieszę, że wieczorami moje szelmy śpią ślicznie przez co najmniej 2-3 godziny... :>

Udało nam się w tym misz-maszu:
- ćwiczyć pisanie liter i szlaczków w trzech liniach w zeszycie
- ułożyć za pomocą ruchomego alfabetu wyrazy 4-literowe
- ustalić, co to są samo-głoski i spół-głoski
- przeczytać wszystkie niebieskie karty z wyrazami 4-literowymi (i tym samym przejść na poziom 5 literowych wyrazów)
- poćwiczyć sylabizowanie wyrazów długich i głoskowanie krótkich, 3-4-literowych
- przerobić wprowadzenie do systemu dziesiętnego na złotych perłach i symbolach jednocześnie
- wprowadzić koncept ułamka 1/któraś na pizzy ;)
- opowiedzieć sobie po co jest nos ("mamo, wow! To jak tata ma duże włosy w nosie, to one muszą zatrzymywać MNÓSTWO bakterii z powietrza...") - wybacz, tata, za tą wzmiankę...:>
- nauczyć się, że chmura "jest zrobiona z gazów"
- przerobić dwa ćwiczenia z sylabami z PUS:


I wykonać mnóstwo, mnóstwo rzeczy z origami "na przerwie" jak to powiedział synek... Parę dni temu mój synek zobaczył jakąś kniżkę - star warsy w wersji origami. Mąż mówił, że niebotycznie droga i niebotycznie trudna, więc powiedział synkowi, że nie będzie mu kupować czegoś tak trudnego, skoro on się origami nie interesuje i nie układa nawet najprostszych wzorów. No i synek postanowił mu udowodnić, że się interesuje - to zdjęcie zostało zrobione jeszcze rano:


Od lewej: kanapka - shuriken broń samuraja - pizza - dwa ołówki - żabka - piesek - zebra - kotek. Doszły potem jeszcze pianinko, domek, druga żabka, pingwin, ciastko:

 

...chyba zatem jesteśmy skazani na star warsy... :P


A wracając do błędu... jeszcze całkiem niedawno pisałam, że nie używamy w czytaniu listy wyrazów, ani różowej, ani niebieskiej, bo jest nudna...
Była nudna, do dziś, kiedy w trakcie ćwiczeń synka wyszedł na jaw błąd w niebieskim materiale:


Pewnie widzicie to "auto"? (k'woli wyjaśnienia: "w" to podpis mojego syna... autograf swego rodzaju ;P). Przy aucie mój syn się zaciął i tak się upierał, że tam musi być "ł", że trochę czasu potrwało, zanim dał się przekonać do takiej pisowni...
I w ten sposób powstała nasza pierwsza - zielona - lista wyrazów. Zawierająca zbitkę samogłosek "au" - laurka, auto... Do tego składam przedmioty+podpisy tak, by jedną "trudność można było przećwiczyć na dwóch materiałach:
- przedmiotach i podpisach
- liście wyrazów.
Narazie mam cztery przedmioty - dinozaura, auto, autobus, Australię. Za podpowiedź kolejnych będę bardzo wdzięczna :)

7 komentarzy:

  1. August, Augustów, audio, audiencja, audycja, aula, aukcja, aura, aureola, Austria, autentyk, autograf, autokar, automat, autor - z "Inny słownik języka polskiego" PWN

    OdpowiedzUsuń
  2. nooo! dużo zrobiliście jak na jeden dzień :-)
    Witam Cię po nieobecności, gratuluję nowego człowieczka w rodzinie (cudowna wiadomość!) i współczuję trudności, przez które przechodzi Twój synek w pierwszej klasie. Jednak jestem pewna, że przy Twoim mądrym wsparciu, na pewno uda mu się wszystkie przezwyciężyć. Cieszę się, że wróciłaś do bloga :-)
    P.S. a wyrazy z "au" to np.: klaun, Austria, sauna - mogą być?

    OdpowiedzUsuń
  3. magda(c), dzięki dzięki :) Jakoś stajemy na nogi, ale pozostanie syna w tej klasie jest pod znakiem zapytania... i to właściwie jedynie ze względu na brak przekonującej mnie alternatywy...

    Dziękuję Wam bardzo za pomysły :) Chodziło mi o wyrazy, które można przedstawić za pomocą rzeczy, ale myślę, że powinnam znaleźć i klauna i Austrię - zostanie mi tylko wtedy jeden przedmiot do wynalezienia. bo mam siedem miejśc dywaniku :P

    OdpowiedzUsuń
  4. o. skaut. Mam komplet :> dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  5. super blog fajnie, że trafiłam:) zapraszamy do nas też:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Odwiedziłam, dziękuję za zaproszenie :D Bardzo miło się Ciebie czyta :D

    OdpowiedzUsuń